نحوه یخ زدایی لوله های آب یخ زده
نوشته شده توسط : sanam

دمای انجماد نه تنها باعث سردی و ناراحتی شما نمی شود، بلکه می تواند لوله های شما را نیز منجمد کند. این می تواند در نگاه اول بسیار آزاردهنده باشد زیرا آب نمی تواند از لوله های شما عبور کند و نمی توانید دستان خود را بشویید یا توالت را بشویید. اما، اگر دقیق تر نگاه کنید، خواهید دید که چقدر می تواند خطرناک باشد. لوله های یخ زده اگر در اسرع وقت ذوب نشوند می توانند ترکیده شوند. البته می توانید با روش های تشخیص ترکیدگی لوله هم آشنا شوید. ترکیدگی لوله ها به نوبه خود می تواند اموال شما را خراب کند و رشد کپک را تسهیل کند، باعث آسیب آب به پایه های خانه شما شود و خانه شما را برای روزها یا هفته ها غیرقابل زندگی کند.

خوشبختانه، شما مجبور نیستید همه این مشکلات را پشت سر بگذارید زیرا راه هایی برای یخ زدایی ایمن لوله های یخ زده وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر این راهنما را بخوانید.

روش های آب کردن لوله یخ زده

قبل از انجام هر کار دیگری، مطمئن شوید که تمام ابزار و مواد مورد نیاز را در دسترس دارید. این شامل:

  • دماسنج مادون قرمز (اگر قبلاً در خانه دارید، اگر ندارید، نیازی به بیرون رفتن و خرید آن نیست)
  • لامپ حرارتی
  • سشوار
  • بخاری قابل حمل
  • نوار حرارتی الکتریکی
  • اره سوراخ کلید

لوله یخ زده را شناسایی کنید

بسیاری از مردم تا زمانی که متوجه نشوند که آب از شیر آب خارج نمی‌شود یا بعد از شستشوی توالت‌شان دوباره پر نمی‌شود، نمی‌دانند که لوله یخ زده دارند. اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، شیر اصلی خود را ببندید تا فشار بیشتری به لوله‌ها وارد نشود و اطمینان حاصل کنید که پس از آب کردن لوله، آب بیرون نمی‌زند. هنگامی که شیر را خاموش کردید، بررسی کنید و بفهمید که لوله یخ زده کجا قرار دارد.

با باز کردن شیرآلات و توالت های اطراف خانه خود شروع کنید. اگر همه آنها به درستی کار نکنند، لوله یخ زده به احتمال زیاد نزدیک کنتور آب است. اگر فقط چند شیر آب و توالت مشکل داشته باشند، لوله یخ زده ممکن است در یک دیوار بیرونی یا در یک فضای خزنده قرار داشته باشد.

هنگامی که متوجه شدید که لوله یخ زده کجاست، آن را بررسی کنید و ببینید آیا برآمده، یخ زده و/یا پوشیده از یخ است. اینها برخی از نشانه های یخ زدگی لوله هستند. فراموش نکنید که بررسی کنید که آیا لوله نشتی یا ترک دارد یا خیر. اگر چنین شد، همه چیز را رها کنید و در اسرع وقت با لوله کش خود تماس بگیرید.

اگر لوله جامد است و آسیبی ندیده است، آن را با دستان خود احساس کنید (یا اگر در خانه دارید از دماسنج مادون قرمز استفاده کنید) تا قسمتی را که به طور قابل توجهی سردتر از سایر قسمت های لوله است، پیدا کنید. از دسته پیچ گوشتی یا هر جسم جامد دیگری برای ضربه زدن به لوله استفاده کنید. همانطور که روی امتداد ضربه می زنید، به قسمتی گوش دهید که صدای "جامد" دارد. لوله های منجمد نشده صدای توخالی دارند، بنابراین هر قسمتی که چندان توخالی به نظر نمی رسد به احتمال زیاد یخ در آن وجود دارد.

اگر تمام لوله‌های در معرض را آزمایش کرده‌اید اما ناحیه یخ زده را ندیده‌اید، احتمالاً پشت دیوار قرار دارد. اگر اینطور است، می توانید سعی کنید لوله را به تنهایی آب کنید، اما اگر مطمئن نیستید که می توانید این کار را انجام دهید یا اگر وقت ندارید، می توانید از لوله کش خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. البته دقت داشته باشید که جنس لوله نیز در یخ زدگی آن تاثیر دارد و می توانید با مزایای لوله چدن برای لوله کشی فاضلاب اشنا شوید. 

آب کردن لوله یخ زده


وقتی لوله یخ زده را پیدا کردید، وقت آن است که آن را آب کنید. با انجام این مراحل می توانید این کار را انجام دهید:

آب کردن یخ لوله های روکار:

1. شیر آب آسیب دیده را باز کنید. اگر در نزدیکی شیر آب وجود دارد، آنها را کمی باز کنید.

2. سشوار یا لامپ حرارتی خود را بگیرید و شروع به گرم کردن از شیر آب تا ناحیه یخ زده کنید. انجام این کار باعث می شود که آب با ذوب شدن یخ خارج شود. اگر به سمت دیگر بروید، آب و بخار می توانند در لوله گیر کنند زیرا تنها راه خروج آنها (یعنی قسمت لوله نزدیک شیر آب) هنوز مسدود است. فشار بخار و آب می تواند باعث نشتی یا حتی ترکیدن لوله شود.

3. اگر لوله یخ زده در کابینت آشپزخانه یا روشویی حمام قرار دارد، می توانید از بخاری برای گرم کردن آن و ذوب یخ استفاده کنید.

4. اگر سشوار یا لامپ حرارتی شما نمی تواند این کار را انجام دهد، نوار حرارتی الکتریکی را دور لوله بپیچید. نوار را متقاطع نکنید و آن را دور خودش قرار ندهید. در عوض، آن را با دقت در اطراف لوله در یک لایه مارپیچ بپیچید. پس از اتمام کار، نوار را به منبع برق وصل کنید و اجازه دهید لوله را گرم کند. به یاد داشته باشید: این فقط در صورتی کار می کند که لوله در معرض شما نزدیک منبع برق باشد.

آب کردن یخ لوله های توکار:

1. ترموستات را روشن کنید تا خانه شما گرمتر شود. مطمئن شوید که درهای کمد و کابینت خود را باز کنید تا هوای گرم به دیوارها نزدیک شود.

2. اگر خانه شما دارای دریچه بیرونی است، بخاری فضای خود را در نزدیکی آن قرار دهید و هوای گرم را در آن دمید.

3. اگر تصوری از محل قرارگیری لوله یخ زده دارید، دیواری را که در مقابل آن قرار دارد با استفاده از بخاری یا لامپ گرما گرم کنید. اگر لامپ مادون قرمز دارید، به جای لامپ معمولی از آن استفاده کنید. بدون اینکه گرم شود از هوا عبور می کند، به این معنی که می تواند بیشتر گرمای خود را به دیوار و لوله هدایت کند.

4. اگر مراحل ذکر شده در بالا را انجام داده اید اما فایده ای نداشته است، ممکن است مجبور شوید یک سوراخ در دیوار ایجاد کنید تا دسترسی مستقیم به لوله یخ زده داشته باشید. می توانید از اره سوراخ کلید خود برای ایجاد دهانه استفاده کنید. البته این را به خاطر بسپارید: اگر از محل لوله یخ زده مطمئن نیستید، هرگز دیوار خود را سوراخ نکنید. می توانید بدون هیچ هزینه ای به دیوار خشک خود آسیب بزنید.

هنگامی که به لوله یخ زده دسترسی پیدا کردید، از سشوار و/یا لامپ حرارتی برای گرم کردن لوله و آب کردن لوله استفاده کنید. اگر متوجه شدید که این بخش از لوله همیشه در هوای سرد یخ می زند، ممکن است بخواهید به جای اینکه سوراخی را که روی دیوار ایجاد کرده اید، درب لولایی نصب کنید. به این ترتیب می توانید به راحتی به لوله دسترسی داشته باشید و پس از یخ زدن دوباره آن را آب کنید.

اینها برخی از کارهایی است که می توانید برای آب کردن لوله های آب یخ زده انجام دهید. برای تعمیر لوله های یخ زده و جلوگیری از ترکیدن آنها، این موارد را در نظر داشته باشید.





:: برچسب‌ها: لوله بازکنی ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: